donderdag 10 februari 2011

wonen, habitar, demeurer, live, wohnen


Ik heb iets met wonen. In mijn hele leven ben ik inmiddels 13 keer verhuisd.
De indrukwekkendste verhuizing was die van Den Bosch naar Friesland. Het heeft me jaren gekost om daarover heen te komen.
Een andere bijzondere verhuizing is die vanuit Friesland naar mijn studentenkamertje in Groningen. Voor het eerst op kamers, helemaal zelfstandig en dan nog wel in de mooiste studentenstad van Nederland: Groningen. Ik herinner het me als de dag van gisteren dat ik mijn eigen kamer binnenstapte in de Jacobstraat 35. Een enorm bouwvallig huis met een lichtgroen schrootjesplafond, een wc buiten en geen douche, maar wat een paleis! Ik was er zo blij mee. Ik heb er in totaal anderhalf jaar met heel veel plezier gewoond.




Precies 26 jaar later mailt mijn oudste dochter mij dat ze een kamerbezichtiging heeft.... in de Jacobstraat 35. Om een lang verhaal kort te maken: ze krijgt een kamer in hetzelfde huis als ik en woont daar ook met heel veel plezier. Ondertussen is het huis voorzien van een wc binnen en een heuse douche. Elke keer als ik in dat huis kom, stap ik weer in mijn studententijd. De Jacobstraat in de Oosterpoort, wat een heerlijke buurt om te wonen, als student. Ik heb me er zo op mijn gemak gevoeld. Ik kreeg er mijn eerste, eigen poes, Freek, ik zoende er met Jan en alleman en kletste en rookte er wat af met mijn vriendinnen. Het is een geweldige herinnering.
En nu woon ik al weer 7 jaar in hetzelfde huis. Tijd voor de veertiende verhuizing!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten