dinsdag 14 juni 2011

Christiania, du har mit hjerte


Ik ben nu een aantal keren in Kopenhagen geweest. Een mooie stad waar ik nog vaak hoop te komen. Van al die keren is het bezoek aan Christiania in 2009 het hoogtepunt.

Cristiania is een vrijstaat midden in Kopenhagen, gesticht en gekraakt door hippies in 1970. Christiania heeft een eigen school en enkele kruidenierswinkeltjes, een postkantoor voor lokale post, een bibliotheek, een 'stedelijk museum' en een eigen vuilnisdienst. In het centrum van Christiania zijn verschillende kroegjes en restaurantjes te vinden.


Ik ken het al jaren, van verhalen, uit boekjes, van internet. Noem maar op.
Samen met K. ben ik er dus in de zomer van 2009 voor het eerst geweest en ik vond het geweldig. In Christiania borrelt het van creativiteit. Geen enkel huis is hetzelfde en overal is iets te zien. Kunst, gekke bouwwerken, mooie mensen, loslopende poezen, wilde tuintjes, vreemde teksten, felle kleuren, enz.


1 opmerking:

  1. Goh da's toevallig ben daar ook geweest en wel in 2007, prachtig om te zien inderdaad

    BeantwoordenVerwijderen